Beheer openbare ruimte

3.2 Verkeer en vervoer

Verkeer en vervoer

88.000

V

De belangrijkste afwijkingen zijn:

Salariskosten, voordeel € 48.000 .
De analyse vindt u in dit hoofdstuk, in programma 1, onder de titel Toelichting afwijking op totale personeelslasten. Dit verschil wordt mede veroorzaakt door het op een andere kostensoort verantwoorden van personele lasten. Zie hiervoor ook de toelichting bij programma 1.

Planvorming N340, nadeel € 73.000
Dit saldo wordt bijna geheel veroorzaakt door het gebruiken van een verkeerde kostensoort met betrekking tot personeelskosten, waarbij sprake is van een voordeel van € 69.000. Zie hiervoor ook de toelichting bij de salariskosten.

Openbare verlichting groot onderhoud, voordeel  € 94.000
Met de uitwerking van het beleidsplan Licht en donkerte in april 2021 worden de uitgaven voor aanschaf armaturen en masten conform de regels als investering verantwoord. Dit betekent een voordeel van €  110.000. Voor een nadere toelichting zie bijlage voortgang Investeringskredieten.

Openbare verlichting, nadeel € 60.000
Dit nadeel kan met name worden toegeschreven aan de afrekening energie over het jaar 2020.

Westerhof, voordeel € 139.000
De herinrichting van de Westerhof is in 2021 gestart en vindt gefaseerd plaats. De werkzaamheden lopen door in 2022. Daarom wordt voorgesteld het restant budget over te hevelen naar 2022. Voor 2021 geeft dit een voordeel van € 139.000.

Onderhoud wegen, nadeel € 93.000
Als gevolg van de forse winter in februari is extra gladheidsbestrijding nodig geweest en daarnaast heeft het herstellen van de vorstschade geleid tot hogere lasten (€ 43.000). Het uitvoeren van groot onderhoud gaat via het uitzetten van deelopdrachten waarbij het totaal van de opdrachten paste binnen het budget. Een aantal werkzaamheden viel tijdens de uitvoering duurder uit. (€ 50.000).

Aanleg glasvezel, voordeel € 71.000
De werkzaamheden voor de aanleg glasvezelnetwerk in de kernen Hoonhorst, Oudleusen en Nieuwleusen zijn halverwege 2021 gerealiseerd en opgeleverd. Na oplevering van de werkzaamheden worden de degeneratiekosten volgens de VNG-opzet in rekening gebracht, dit heeft geleid tot een voordeel van €  71.000.

Verkeersmaatregelen, voordeel € 13.000
De projectkosten zijn in 2021 lager uitgevallen dan begroot in verband met actieve inzet van vrijwilligers, beperkte noodzaak tot professionele ondersteuning bij de projectuitvoering en geannuleerde projecten vanwege covid-19.

Diverse kleine afwijkingen, nadeel € 51.000

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 14:51:43 met de export van 05/30/2022 12:08:15