Bestuurlijke samenvatting

Financieel resultaat 2021

We zien dat er op een breed terrein minder aanvragen voor ondersteuning zijn dan voorgaande jaren. Samen met incidentele meevallers vanuit het Rijk en het doorlopen van activiteiten naar 2022 sluit de jaarrekening 2021 met een voordelig resultaat van € 3.929.000.
In dit resultaat zijn de mutaties op de reserves verwerkt.

Het volgende overzicht geeft het resultaat per programma weer:

Bedragen x € 1.000

Begroting 2021

Begroting 2021

Realisatie 2021

Verschil Begroting

Begrotingsboek

Na wijzigingen

(Na wijz.) - Realisatie

Saldo

Saldo

Saldo

Saldo

Bestuur,ondersteuning & alg. dekkingsm.

33.612

35.653

36.965

1.311

Openbare orde en veiligheid

-2.450

-2.394

-2.396

-2

Beheer openbare ruimte

-5.312

-5.433

-5.288

146

Economische zaken

-171

-201

-253

-52

Onderwijs en vrije tijd

-5.219

-5.246

-5.031

215

Inkomensondersteuning

-2.262

-2.113

-1.766

347

Sociaal domein

-20.480

-21.427

-19.948

1.479

Duurzaamheid en milieu

-95

-438

-344

94

Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

-1.022

-1.341

-480

862

Saldo van baten en lasten

-3.400

-2.941

1.458

4.399

Stortingen in reserves

-570

-1.879

-2.504

-625

Onttrekkingen aan reserves

2.386

5.417

4.974

-443

Resultaat

-1.583

598

3.929

3.331

Ten opzichte van de 2e bestuursrapportage rapporteren we een voordeel van € 3,3 miljoen.
Dit resultaat is opgebouwd uit verschillende voor- en nadelen. Grofweg kunnen we het saldo opdelen in de volgende posten:

  • Algemene uitkering, voordelig € 1,1 miljoen;
  • Budgetoverheveling van 2021 naar 2022 als gevolg van doorlopende activiteiten € 764.000;
  • Corona;  
  • Sociaal domein, voordelig € 1,4 miljoen;
  • Overige financiële bijzonderheden:
    • Voordeel € 204.000 Kapitaalgoederen: door besluitvorming over IBOR en het beleidsplan licht en donkerte  (openbare verlichting) zijn uitgaven geactiveerd, die als onderhoud waren begroot.

Algemene uitkering
Het voordeel van € 1,1 miljoen op de Algemene uitkering gemeentefonds wordt onder meer veroorzaakt door een structureel voordeel van € 400.000 extra middelen jeugdzorg, € 250.000 corona middelen (meicirculaire) en een voordeel van € 460.000 voor diverse posten (decembercirculaire).

Budgetoverheveling
Een aantal projecten en activiteiten konden we niet afronden in 2021. De oorzaken zijn verschillend, zoals corona gerelateerde omstandigheden en bijvoorbeeld het opnieuw uitstellen van de invoering van de Omgevingswet. Per saldo heeft dit een resultaateffect van € 764.000. We stellen voor deze budgetten opnieuw te ramen in 2022. De verzoeken tot overheveling lichten we in de paragraaf hierna toe.

Corona
In 2021 voerden we minder activiteiten uit door de corona maatregelen. Hierdoor vallen de lasten lager uit. Denk dan bijvoorbeeld aan activiteiten als taalklassen, aanpak onderwijsachterstanden als gevolg van corona en het actieplan sociaal domein preventiebeleid.
Ook zien we minder aanvragen fysieke hulpmiddelen, taxivervoer en vervoer naar dagbesteding.
Voor een aantal incidentele budgetten stellen we daarom voor om deze resterende budgetten mee te nemen naar 2022, zodat we de activiteiten alsnog kunnen uitvoeren.
Daarnaast waren er ook hogere uitgaven voor meer het coronaproof organiseren van de tweede Kamerverkiezingen, (online)communicatie en het uitvoeren van het Corona noodfonds.

We ontvingen vanuit het Rijk meer inkomsten dan verwacht vanuit de Algemene uitkering en specifieke uitkering zwembaden, waaronder compensatie van exploitatiekosten als gevolg van corona maatregelen.

Corona noodfonds
Ook in 2021 kon een beroep worden gedaan op het Corona noodfonds door maatschappelijke instellingen. Hieraan is in totaal € 618.000 aan subsidies/bijdragen betaald. Dit had zowel betrekking op aanvragen uit 2020 als 2021 ter ondersteuning van instellingen met een cruciaal karakter voor de Dalfser samenleving.  We verantwoorden deze uitgaven in meerdere programma’s en met name in programma 5. Omdat deze uitgaven worden gecompenseerd door de inzet van de reserve Corona noodfonds, is dit per saldo budgetneutraal voor het resultaat 2021.

Sociaal domein
In 2021 hebben we ingezet op het programma Grip op Sociaal Domein. We stuurden beter op instroom en op kosten. Dit zien wij terug in de trends en in het financieel resultaat.
Daarbij heeft Corona invloed gehad en is er sprake van verminderde instroom, verminderde aanspraak op voorzieningen en uitstel van uitvoer van projecten. Dit betreft deels uitgestelde zorg waarvan wij een na-effect verwachten in 2022.

Jeugd
We zien een stijgende instroom en een dalende gemiddelde kostprijs. Dit komt doordat we beter sturen op de kosten.

Wmo
Binnen de Wmo is er sprake van een dalende instroom door betere toetsing. Daarnaast zien wij een corona-effect; een verminderde aanspraak op voorzieningen en ondersteuning. Wij verwachten daarom in 2022 een hogere aanspraak als na-effect van uitgestelde zorg.

Lokale toegang  
Vanwege corona zijn ontmoetingsbijeenkomsten niet doorgegaan en verschoven naar 2022. Daarnaast was er een extra rijksbijdrage.

Participatie
Bij de Sociale Werkvoorziening is sprake van hogere begeleidingskosten dan geraamd en sprake van een negatief effect door hogere salarislasten als gevolg van CAO wijzigingen. Dit nadeel wordt financieel gezien vereffend met een voordeel door hogere opbrengsten uit detacheringen en het te ontvangen Lage Inkomens Voordeel vanuit de Belastingdienst.

We geven een toelichting per programma op de financiële afwijkingen in hoofdstuk 5, Baten en lasten inclusief toelichting.

Financiële positie
De ontwikkeling van de reserves, schuldenlast en het jaarrekeningresultaat is terug te zien in de financiële kengetallen. In onderstaande tabel zijn deze weergegeven, waarbij we aansluiten bij de signaleringswaarden van de VNG.

Financiële kengetallen

Rekening 2020

Begroting  2021

Rekening 2021

Netto schuld quote

23%

26%

18%

Netto schuld quote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

16%

17%

11%

Solvabiliteitsratio

51%

53%

54%

Grondexploitatie

16%

9%

8%

Structurele exploitatieruimte

1%

-2%

2%

Belastingcapaciteit

90%

95%

95%

De kengetallen laten zien dat de gemeente Dalfsen een goede financiële positie heeft.
De schuldquote is de verhouding tussen schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen. De solvabiliteitsratio is gestegen en geeft aan dat wij goed in staat zijn om financiële risico’s op te vangen. Het kengetal grondexploitatie is verbeterd door een daling van de voorraden waardoor de risico’s zijn verlaagd. En de structurele exploitatieruimte is (positief) stabiel.

Reserves
In de volgende tabel is het verloop van de reserves op hoofdlijnen weergegeven per 31-1-2021. Het saldo per 31-12-2021 is € 39 miljoen, waarbij het jaarrekeningresultaat niet is toegerekend.

Reserves
x € 1.000

Rekening 2020*

Begroting 2021

Rekening 2021

Algemene reserves

15.820

14.271

14.211

Bestemmingsreserves

26.588

24.758

24.925

totaal

42.408

39.029

39.136

resultaat

-155

3.929

Onze ambitie is een ratio weerstandsvermogen met een score van minimaal 2 (uitstekend).
Op basis van de berekende risico’s en de reservepositie komt de ratio weerstandsvermogen voor 2021 uit op 6,3 (met een waarderingscijfer A). Hiermee is de gemeente Dalfsen heel goed in staat om financiële gevolgen op te vangen van onverwachte en onvoorziene gebeurtenissen.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 14:51:43 met de export van 05/30/2022 12:08:15