Paragrafen

2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

De niet-financiële risico’s, zoals bijvoorbeeld bestuurlijke, juridische, imago- en frauderisico’s, hebben niet altijd direct een financiële impact, maar kunnen (op termijn) wel grote gevolgen hebben voor de gemeente.

Eind 2021 is de inventarisatie van de 'niet-financiële' risico's uitgevoerd ten behoeve van de jaarrekening 2021. Dit als vervolg op de inventarisatie voorafgaand aan de begroting 2022. Met de inventarisatiegesprekken beogen we het verhogen van het risicobewustzijn in de organisatie en het doorlopend beheren (in beeld brengen van) en beheersen van alle typen risico's. Uit de inventarisatie zijn rond de volgende 8 thema's de niet-financiële risico's in beeld gebracht.

Overzicht niet-financiële risico's

Thema

Risicogebeurtenis

Oorzaak

Mogelijk gevolg

Beheersmaatregel

Onderwerp

Omschrijving van het risico

Oorzaak van het risico

Aangeven wat gevolgen kunnen zijn, op moment dat een risico zich daadwerkelijk voordoet

Benoemen of en zo ja welke beheersmaatregel of maatregelen genomen kunnen worden.

Informatieveilig-
heid

  • hacken en gijzelen digitale omgeving
  • onjuiste verwerking persoons-gegevens
  • oneigenlijk binnen dringen gemeentelijke digitale omgeving
  • foutief handelen bij verwerking persoonsge-gevens
  • niet volgen afgesproken procedures
  • verhoogde kwetsbaar-

heid door
thuiswerken
vanwge
Corona

  • stil vallen reguliere werkzaamheden
  • betalen afkoopsom
  • beschikbaar komen persoonsgegevens
  • identiteitsfraude burger met financiële en/of maatschappelijke gevolgen
  • opleggen boetes door autoriteit persoonsgegevens bij overtreden regels AVG
  • imago schade
  • specifieke aandacht besteden aan bewustwording personeel mbt. informatieveiligheid en omgaan met privacy gevoelige gegevens
  • up to date beveiliging systemen en netwerken (ook thuis)
  • binnen IC toetsen naleving vastgelegde procedures en richtlijnen omtrent informatiebeveiliging en melden datalekken
  • met bijzondere interne controle specifieke aandacht schenken aan AVG
  • structurele samenwer-
    king privacy officer (PO), chief information security officer (CISO) en functionaris gegevensbescherming(FG)

Wonen

  • niet tijdig kunnen voldoen aan de gevraagde woonbe- hoefte
  • Onvoldoende uitgeefbare bouwlocaties of woningbouw-typen beschikbaar
  • geen geldig bestemmingsplan voor woningbouw-locaties
  • bezwaar en beroep procedures wat leidt tot vertraging
  • vertrek inwoners naar andere gemeente
  • vertraging uitgifte
  • geen uitvoering kunnen geven aan woonvisie (doelstelling woningproductie (aantal/type) blijft achter)
  • onvrede onder inwoners
  • planmatig zorgen voor vroegtijdige aankoop en bouwrijp maken
  • zorgen voor actuele bestemmingsplannen (afgestemd op huidig en toekomstig gebruik)
  • in planning vroegtijdig rekening houden met (mogelijk aanvullende) onderzoeken
  • inhuur externen waardoor bestemmingsplan-procedures versneld/met voorrang in uitvoering worden genomen

Ondermijning

  • het onbedoeld en onbewust faciliteren van criminelen door bv. het verlenen van  vergunningen en subsidies
  • dienstverlenende instelling kan leiden tot misbruik door derden
  • beperken regeldruk maakt misbruik mogelijk
  • misbruik gemeentelijke dienstver-
    lening door (geïnfiltreerde) eigen medewerkers en/of externen
  • onbewust bijdragen aan verdere verspreiding of ondersteuning van criminele netwerken, witwassen, integriteitsschendingen etc.
  • de huidige nauwe samenwerking met RIEC ON, politie, OM, de Vechtdal gemeenten, provincie en andere relevante partners voortzetten
  • vergoten weerbaarheid door creëren van bewustwording door informatiesessies/bij-eenkomsten te organiseren en (online) publicaties over het thema
  • opzetten interne werkgroep ondermijning
  • een verruimde toepassing van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob) onderzoeken
  • bij vergunningaan- vragen i.h.k.v. de Alcoholwet en Omgevingsvergun-ningen altijd een Bibob toets toepassen
  • aanbevelingen uit de weerbaarheidsscan van het RIEC (uitgevoerd in 2021) opvolgen
  • intern integriteiteits-beleid, waaronder ambtseed

Burger c.q. overheidspartici-patie

  • participatie
    ad hoc
  • ontbreken kaders en regie
  • ontbreken ambtelijke capaciteit
  • onvoldoende belangenafweging door college en raad mogelijk
  • minder efficiënte participatieproces-sen
  • verschillende uitvoeringen door ontbreken kaders
  • participatie meer prioriteit geven door kaders te bepalen en regie te bewerkstelligen
  • maken concrete werkafspraken en ambtelijke inzet

Omgevingswet

  • niet tijdig functioneel gereed zijn van het landelijk Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) incl. implementatie van benodigde software
  • beperkte  implementatie-tijd nieuwe software
  • niet geautomatiseerd kunnen ontvangen en behandelen van aanvragen voor de omgevingsvergun-ning
  • niet digitaal kunnen maken, publiceren en wijzigen van een opgevingsplan
  • tijdige en correcte dienstverlening komt onder druk te staan
  • onduidelijkheid voor aanvragers
  • imagoschade
  • regelmatige gesprekken met software leverancier over voortgang
  • nauw volgen van landelijke ontwikkelingen
  • beschikbare software zo vroeg mogelijk in gebruik nemen

Corona gevolgen

  • actieve virussen
  • besmetting met Covid-19 virus
  • langdurig thuiswerken
  • beperkte gemeentelijke dienstverlening
  • geheel of gedeeltelijk stilvallen bestuurlijk proces en uitvoering gemeentelijk beleid
  • uitval personeel
  • toename werkdruk
  • faciliteren van voldoende en veilige contactmogelijkheden met inwoners en bedrijven, zowel fysiek als digitaal
  • zorgen voor zo veilig mogelijke werkomgeving
  • treffen voorzorgs-maatregelen
  • faciliteren thuiswerken en digitaal vergaderen
  • extra aandacht en contact met thuis-werkend personeel

Duurzaamheid

  • in 2050 niet energieneutraal zijn als gemeente
  • energie armoede
  • netcongestie
  • onvoldoende draagvlak bij inwoners
  • (sterk) stijgende energieprijzen i.c.m. slechte isolatie en hoog energieverbruik
  • energietransitie gaat sneller dan netwerk aankan
  • vertraging energietransitie
  • ontstaan schulden, beroep op bijstand en gedwongen verkoop woning
  • (tijdelijke) uitval van het netwerk waardoor schade ontstaat
  • gebruik openbare ruimte i.v.m. verzwaring netwerk
  • draagvlak creëren door inwoners te betrekken bij plannen
  • vangnetten en ondersteuning organiseren
  • hulp aanbieden bij verduurzaming woning
  • stimuleren van verhuurders tot verduurzaming woningbestand
  • vroegtijdige communi-catie/afstemming met netbeheerder
  • reserveren openbare ruimte

Bedrijfsvoering

  • niet kunnen vervullen van vacatures
  • kwetsbaarheid t.a.v. continuïteit van de bedrijfs-voering
  • de disbalans tussen beschikbare capaciteit en ambitie
  • het gelijktijdig opstarten van diverse organisatie- brede processen
  • werkdruk
  • verloop personeel
  • krappe c.q. overspannen arbeidsmarkt
  • overbelasting en mogelijke uitval personeel
  • niet realiseren beleidsdoel-stellingen
  • beperktere gemeentelijke dienstverlening
  • mogelijke claims door wijze van uitvoering
  • uitstel werkzaamheden en/of aantrekken extra personeel
  • keuzes maken in ambities en werkzaamheden
  • instrumenten ontwikkelen ter bevordering van 'aantrekkelijk werkgeverschap'
Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 14:51:43 met de export van 05/30/2022 12:08:15