Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam
Naam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 4.616.540
€ 7.324.428
€ 8.957.764
Vreemd vermogen
€ 31.042.577
€ 32.544.539
€ 34.691.805
Resultaat
€ 759.174
1.864.079
€ 3.070.559
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.786.264
€ 1.827.414
€ 1.865.438
Bron
Jaarrekening 2021
Beleidsvoornemens
Na een periode van interne focus richt Veiligheidsregio IJsselland zich de komende jaren meer op de buitenwereld en levert daarbij maatwerk in verbinding met de samenleving en onze partners. Doel is de continuïteit van de samenleving binnen de elf gemeenten uit onze regio te waarborgen, niet alleen door rampen te bestrijden, maar ook door ze te voorkomen. Burgers en partners mogen daarbij op haar rekenen als expert, strategische netwerkpartner en adviseur. Maar gelijktijdig worden ze uitgedaagd om zelf een actieve bijdrage te leveren aan een veilig IJsselland.
Hoe ze dat gaan doen is beschreven in de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 (inclusief Risicoprofiel). Hierin zijn de missie en visie van de Veiligheidsregio IJsselland als volgt verwoord:Missie: (Waarom bestaan wij?)
Versterken van veiligheid in de fysieke leefomgeving: risico’s beperken waar het kan en incidenten bestrijden waar het moet.Visie: (Hoe realiseren wij onze missie?)
Wij:
• kennen de risico’s en communiceren hierover naar de inwoners van IJsselland;
• maken gebruik van het vakmanschap van integere medewerkers;
• verbinden ons in het netwerk door samenwerking met burgers en partners;
• adviseren over en denken mee in de veiligheidsvraagstukken door de inbreng van onze kennis en kunde en wij stimuleren zelfredzaamheid van inwoners en bedrijven;
• bereiden ons voor op mogelijke incidenten, ook samen met onze partners;
• bestrijden incidenten wanneer ze zich voordoen en coördineren de inzet.Ontwikkelingen
In de Strategische Beleidsagenda 2019-2023 worden de volgende externe ontwikkelingen benoemd:
- De regio heeft te maken met nieuwe risico’s door gebruik van digitale technologieën (o.a. invloed social media, cyberaanvallen)
- De regio heeft te maken met veranderende risico’s door klimaatverandering (bv. extreem weer, wateroverlast)
- De regio heeft te maken met nieuwe of complexere risico’s door demografische veranderingen (bv. het aantal zelfstandig wonende kwetsbare inwoners die extra hulp nodig hebben bij rampen of crises neemt toe, steeds meer verkeerstromen en ‘hoog-risico-evenementen’ met grotere kans op verstoringen.
- Risico’s zijn steeds vaker regio-overstijgend
- Burgers en bedrijven informeren zich steeds vaker via nieuwe kanalen over veiligheid in de regio (bv. social media)
- Burgers voelen zich steeds veiliger, maar verwachten steeds meer van de overheid bij rampen en crises (Burgers willen veel vrijheid van handelen, maar ook dat de overheid krachtig optreedt bij rampen en crises. Burgers en bedrijven verwachten snel concrete informatie van overheden tijdens en vóór een crisis.
- Gemeenten in de regio willen veiligheid dicht bij burgers organiseren
- Overheden verlangen dat burgers en bedrijven meer bijdragen aan veiligheid (Gemeenten en veiligheidsregio’s willen zelfredzaamheid van burgers en bedrijven vergroten, zoals via voorlichting).
- Overheden veranderen wet- en regelgeving waar veiligheidsregio’s aan moeten voldoen (Invoering van de Omgevingswet in 2021 vergroot de diversiteit in lokale regels waar VRIJ mee te maken heeft. Overheden verscherpen milieunormen, zoals voor duurzaam grondwater- en energiegebruik).
- Het Rijk stimuleert dat veiligheidsregio’s meer samenwerken.
Risico's
Veiligheidsregio IJsselland beschikt over een risicoprofiel van geïnventariseerde risico’s in de organisatie. Dit was de basis voor het besluit om de reserve/ weerstandscapaciteit te bepalen op 1 miljoen euro (85% zekerheidspercentage). Het profiel bestaat uit 10 risico’s met de meeste invloed op de benodigde weerstandscapaciteit, de kans daarop en mogelijk financieel gevolg. Met externe ondersteuning is verband gelegd tussen risico en aan te houden weerstandsvermogen. Het berekende weerstandsvermogen bedraagt € 1,18 miljoen.
De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, wijzigingen in beleid of financiering van de Rijksoverheid en complexiteit Europese aanbestedingen.
Naast de top tien risico’s speelt voor de Veiligheidsregio de mogelijke salariëring van het vrijwillige brandweerpersoneel als gevolg van een uitspraak van het Europese Hof. Uit recent landelijk onderzoek is gebleken dat het Nederlandse stelsel van vrijwillige brandweer grotendeels kan worden gehandhaafd en dat goed verdedigbaar is dat taakdifferentiatie niet vereist wordt door Europees recht. Het in beginsel afschaffen van consignatie en kazernering voor vrijwilligers is juridisch gezien de beste optie. De verdere consequenties en operationele vormgeving van het afschaffen van consignatie en kazernering worden nader onderzocht in een volgende fase.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam
Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 1.368.000
€ 2.916.000
€ 2.545.247
Vreemd vermogen
€ 5.283.000
€ 5.047.000
€ 4.802.000
Resultaat
€ 1.055.000
€ 293.000
-/- € 368.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 1.109.012
€ 1.097.244
€ 1.151.575
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
“GGD IJsselland, voor een gezonde samenleving”. Zo luidt de missie van GGD IJsselland. Voor de lopende bestuursperiode (2018 tot 2023) is door het bestuur van de GGD een strategische beleidsagenda opgesteld: “Beweging vanuit regie” Deze bevat de beleidsvoornemens en beoogde effecten in vijf programmalijnen:
1: Versterken publieke gezondheid
2: Jeugd en kansrijke start
3: Psychische gezondheid
4: Gezonde leefomgeving
5: Gezond ouder wordenOntwikkelingen
Zie beleidsvoornemens. De hier genoemde programmalijnen worden opgepakt.
2020 was voor de GGD een bijzonder jaar vanwege de corona crisis. De GGD heeft veel nieuwe taken gekregen en is in omvang ongeveer verdubbeld. Door de coronacrisis heeft de GGD veel meer kosten gemaakt. De verwachting is dat al deze kosten door het Rijk gecompenseerd worden.
Risico's
De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. De beschikbare weerstandscapaciteit is op basis van het risicoprofiel van de GGD voldoende en binnen de afgesproken norm. Indien de weerstandscapaciteit niet te voldoet, dan kan de gemeente worden aangesproken naar rato van het inwonertal op een eventueel exploitatietekort (Dalfsen 5,4%). Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Sinds 2013 is in de tarieven van de GGD een opslag verwerkt voor de dekking van de risico's. De risicocomponent in het tarief wordt gereserveerd voor dekking van eventuele frictiekosten die uit additionele taken kunnen voortvloeien. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de gemeenschappelijke regeling.
In 2020 heeft de GGD veel meer kosten gemaakt door corona. De verwachting is dat alle kosten door het Rijk gecompenseerd worden.
- Verbonden partij Omgevingsdienst IJsselland
Naam
Omgevingsdienst IJsselland
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 401.750
€ 639.855
€ 424.122
Vreemd vermogen
€ 2.179.384
€ 1.409.109
€ 3.075.649
Resultaat
€ 4.690
€ 312.837
€ 108.433
Gemeentelijke bijdrage
€ 478.481
€ 477.913
€ 483.617
Bron
Jaarrekening 2021
Beleidsvoornemens
Een klant- en oplossingsgerichte werkwijze, dat is wat de eenduidige aanpak van de Omgevingsdienst IJsselland kenmerkt. De onafhankelijke experts wegen maatschappelijke belangen zorgvuldig af en vervullen een verbindende rol in het krachtenveld. Doel is om een optimale balans aan te brengen tussen een duurzame leefomgeving en nieuwe initiatieven. De missie van de Omgevingsdienst is daarom:
Waarborgt de leefomgeving, versterkt bedrijven.
De Omgevingsdienst wil voorop lopen met vernieuwende werkmethoden, actuele expertise en moderne ICT-voorzieningen. De Omgevingsdienst wil een hoogwaardige bijdrage leveren aan een veilige, gezonde, aantrekkelijke en duurzame omgeving om in te wonen, werken en leven. Onder het motto ‘Lokale binding, regionale bundeling’ combineert de Omgevingsdienst nabijheid met schaalvergroting. De verbinding van kwaliteitsverbetering en efficiencywinst komt zo binnen bereik. De Omgevingsdienst is een betrouwbare partner in de keten met het Openbaar Ministerie (OM), politie, Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) en Veiligheidsregio (VR) en een samenwerkingspartner van de waterschappen in Overijssel. De Omgevingsdiensten die zijn ontstaan hebben het doel om meerwaarde te creëren op het gebied van de fysieke leefomgeving. De Omgevingsdienst wil van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijfsleven, de inwoners en de leefomgeving van IJsselland.
Ontwikkelingen
Er zijn op het werkveld van de Omgevingsdienst IJsselland veel nieuwe ontwikkelingen, zoals de komst van de Omgevingswet met het bijbehorende Digitale Stelsel Omgevingswet en de opgaven op het gebied van duurzaamheid en klimaatadaptatie. In overleg met de 12 deelnemers zet de Omgevingsdienst haar kennis en expertise in om op deze dossiers de gewenste resultaten te boeken. De primaire meerwaarde van de Omgevingsdienst is gelegen in de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving van de milieutaken. De Omgevingsdienst heeft in de eerste drie jaar van haar bestaan (sinds 2018) veel gedaan om de uitvoering van de VTH-taken in de regio lJsselland verder te professionaliseren. De Omgevingsdienst draait inhoudelijk goed en er zijn geen financiële tekorten. Wel loopt de Omgevingsdienst aan tegen de grenzen van haar kunnen gelet op een aantal externe ontwikkelingen, zoals de toename van het aantal bedrijven en nieuwe wetgeving, als ook de interne bedrijfsvoering, zoals extra kosten voor onder andere ICT.
In maart 2021 maakte de Omgevingsdienst een Plan van Aanpak voor het project BOOST (Bedrijfsvoering op orde samen toekomstbestendig) waarbij zij in 5 sporen werkt aan een efficiënt ingerichte organisatie die financieel in control is en focust op een rendementsverbetering van de beschikbare capaciteit. Ook worden in 2022 voorstellen voorbereid voor een herijking van de financieringsgrondslagen m.i.v. de begroting 2023.
Risico's
Er is een toenemende druk op de organisatie van de Omgevingsdienst vanwege de groei van de economie. Deze brengt meer bedrijvigheid met zich mee, met als gevolg dat er significant meer inzet nodig is vanuit het werkveld vergunningverlening, toezicht/handhaving en advies (VTH). Er zijn bovendien op het werkveld van de Omgevingsdienst veel nieuwe ontwikkelingen, zoals hierboven geschetst. Datakwaliteit en daaromheen het hele ICT-thema is een kwetsbaar gegeven. Het jaar 2022 moet uitwijzen wat de uitvoering van de Omgevingswet voor effecten heeft op de uitvoeringscapaciteit van de omgevingsdienst. Voorlopig treffen we daarvoor geen budgettaire maatregelen.
De organisatie is volop in beweging. We zien dat de ondersteunende werkzaamheden toenemen en de inrichting van de organisatie daarop aangepast moet worden. De vorming van een Bedrijfsbureau is onderdeel van het hierboven genoemde project BOOST. De huidige capaciteit is niet voldoende om de organisatie op een adequate wijze te kunnen ondersteunen. De komende periode maakt de Omgevingsdienst inzichtelijk hoe de beschikbare capaciteit van de afdelingen zich verhoudt tot de taken die ze voor de partners uit moeten voeren. Ook op het gebied van ICT staan de nodige uitdagingen te wachten. Wettelijke voorschriften, veiligheidsmaatregelen en noodzakelijke koppelingen tussen en met systemen maken diverse ICT-investeringen noodzakelijk. In de komende periode werkt de Omgevingsdienst dit verder uit en wordt zichtbaar of en in hoeverre de huidige middelen toereikend zijn.
In juni 2018 stelde het Algemeen Bestuur de documenten nota ‘Kaders weerstandsvermogen’ en nota ‘Weerstandsvermogen’ vast. De laatstgenoemde nota gaat vooral in op de capaciteit van het weerstandsvermogen, het risicomanagement en de risico-inventarisatie. De risico’s zijn samengevat in de risico-inventarisatie en worden via de risicoklasse financieel gekwantificeerd. Deze financiële vertaling vormt de basis voor de hoogte van de algemene reserve. De risicoinventarisatie zoals deze nu is vastgesteld, resulteert in een benodigd weerstandsvermogen van 311.000 euro en bedraagt hiermee ongeveer 3% van de begroting.
- Verbonden partij GBLT
Naam
GBLT
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 6.298.000
€ 4.648.000
€ 5.598.000
Resultaat
€ 2.064.000
€ 4.338.000
€ 2.042.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 465.212
€ 450.340
€ 418.061
Bron
jaarrekening GBLT
Beleidsvoornemens
GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers.
Kwaliteit van dienstverlening is aangewezen als ontwikkelstrategie voor GBLT. Het algemeen bestuur heeft dat benoemd en vanaf 2017 is gestart om die ambitie vorm te geven, o.a. door het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers en inzet van speciale software. Het aantrekken van de medewerkers is gebeurd voor de processen van waarderen, business control en informatie.In 2021 is een bestuurlijke werkgroep vanuit het AB GBLT bezig geweest met de toekomstige governance voor GBLT. Hierbij is gekeken naar de volgende onderwerpen:
• stemverhoudingen;
• bijdrage verordening;
• bestuurlijke slagkracht;
• aanpassing Wet Gemeenschappelijke Regelingen en
• AVG.
Eind 2021 heeft de bestuurlijke werkgroep haar bevinden opgeleverd en deze worden in 2022 met de deelnemers besproken.Ontwikkelingen
GBLT heeft ambities geformuleerd met een horizon tot 2022 waarbij ze aansluiten bij de strategische doelen van de organisatie. De thema's vanuit de strategische doelstellingen zijn:
1. Belastingaanslagen juist, volledig en tijdig, opgelegd en geïnd.
2. Toonaangevende kwaliteit van klantbeleving.
3. Informatiepositie van opdrachtgevers realiseren.
4. Medewerkers in beweging.
5. De ontwikkeling van de digitale overheid mede vormgeven.
6. Daling van maatschappelijke kosten mogelijk maken.De bevindingen van de bestuurlijke werkgroep worden in 2022 met de deelnemers besproken. In 2021 is het sociaal incasseren gedeeltelijk opgepakt. Door de corona kon dit niet door middel van het afleggen van huisbezoeken, maar is telefonsich contact opgenomen met betrokkenen. Daarnaast zet GBLT zich in om aan de voorkant betrokken te zijn bij ontwikkelingen op het gebied van belastingen en participeert ze hierbij actief in diverse overlegorganen.
Risico's
Het grootste risico betreft een tijdige en volledige oplegging en afdracht aan de gemeente van de diverse gemeentelijke belastingen door GBLT. In de dienstverlening overeenkomst zijn afspraken gemaakt over tijdstip van oplegging en afdracht van de belastingen. In de tussentijdse rapportages wordt de voortgang gemonitord en zo nodig actie ondernomen.
GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Het betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. In dit kader is een niet adequate interne beheersing van GBLT een risico voor de gemeente.
Om dit te bereiken heeft GBLT risicomanagement ontwikkeld, wat een integraal onderdeel is van de planning en control cyclus en waar gedurende het jaar twee keer over wordt gerapporteerd.
Indien de kwaliteit van GBLT niet op orde is, kan dit de burger raken voor wat betreft de dienstverlening. Daarnaast loop de gemeente dan het risico op lagere belastingopbrengsten. Op dit punt vindt sturing plaats op de afgesloten dienstverleningsovereenkomst.
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Gemeenschappelijke regeling centrumregeling
Naam
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 45.862
€ 32.400
€ 17.628
Bron
Beleidsvoornemens
De Sociale recherche IJssel-Vechtstreek zal meer aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Om de samenwerking met partners te bevorderen wordt een samenwerkingsovereenkomst met de politie gesloten om uitkeringsfraude te bestrijden.
Ontwikkelingen
In de praktijk werd de sociale recherche alleen ingezet in het kader van de Participatiewet. Besloten is het de sociale recherche ook in te zetten voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo.
Risico's
De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
- Verbonden partij Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Gem. regeling bedrijfsvoeringsorganisatie
Naam
Bedrijfsvoeringsorganisatie regionaal serviceteam jeugd IJsselland (BVO RSJ IJsselland)
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 92.245
€ 71.811
€ 72.931
Bron
begroting RSJ 2021
Beleidsvoornemens
De uitvoeringsorganisatie fungeert met name als inkooporganisatie, contractbeheer en regionale beleidsondersteuning van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen.
Ontwikkelingen
Het inkoopmodel jeugd wordt doorontwikkeld in de komende jaren (invoering 2023). RSJ ondersteunt implementatie. Tevens wordt zorggedragen voor doorontwikkeling van het monitoring systeem (RIJM) en vindt coördinatieplaats op de regionale transformatie jeugdhulp. Het RSJ is de centrale inkooporganisatie jeugdhulp voor de elf regiogemeenten.
Risico's
De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de RSJ, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg.
- Verbonden partij Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Naam
Shared Service Centrum Bedrijfsvoering ONS (SSC ONS)
Website
https://www.ssc-ons.nl/
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 200.000
-/- € 36.716
€ 495.225
Vreemd vermogen
€ 7.640.937
€ 17.795.165
€ 13.022.508
Resultaat
-/- € 142.208
-/- € 259.716
€ 257.225
Gemeentelijke bijdrage
€ 232.582
€ 1.221.820
€ 1.296.913
Bron
Jaarcijfers 2021
Beleidsvoornemens
Uitgangspunten voor de komende jaren zijn continuering en verbetering van de huidige dienstverlening en klanttevredenheid.
Ontwikkelingen
In 2021 is gemeente Zwartewaterland toegetreden tot het Shared Service Center (SSC)-Ons. Burgemeester van Dalfsen, Erica van Lente, is in 2021 aangetreden als voorzitter van het bestuur.
Risico's
Het ONS voert cruciale basistaken voor de bedrijfsvoering van de gemeente uit. Te weten, ICT, Personeels- en salarisadministratie en Inkoop en COntractmanagement. De zes deelnemende partners sturen hierop, inclusief de beheersing van risico’s.
Het SSC ONS mag een weerstandsvermogen van maximaal 5% van de jaaromzet opbouwen. Als de gekwantificeerde risico’s hoger zijn dan 5% van de jaaromzet, dient het weerstandsvermogen daarop te worden aangepast.
Stichting
- Verbonden partij Stichting Dalfsen Werkt
Stichting
Naam
Stichting Dalfsen Werkt
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 111.912
€
Vreemd vermogen
Resultaat
Gemeentelijke bijdrage
€ 3.690.411
€ 3.369.367
€ 3.180.647
Bron
Beleidsvoornemens
De stichting stelt geen beleid vast.
Ontwikkelingen
Eind 2020 zijn nieuwe contracten afgesloten met de SW bedrijven Larcom en Tiem. Beide contracten hebben een looptijd van één jaar. In deze contracten zijn nieuwe afspraken gemaakt over de monitoring en sturing. Daarbij ligt de focus op het in 2019 geformuleerde nieuwe uitgangspunt waarin aandacht is voor het belang van maatschappelijke participatie naast het maximaal haalbare in werk.
In 2021 wordt een kwaliteitsmeting verricht waarmee verder inzicht wordt verkregen in de uitvoering van de WSW bij de gecontracteerde SW bedrijven Larcom en Tiem. De outcome hiervan wordt meegenomen in de nieuw af te sluiten contracten voor 2022 en verder.Daarnaast wordt in 2021 een Strategische Personeelsplanning (SPP) uitgevoerd voor de SW-ers die via Stichting Dalfsen Werkt zijn gedetacheerd naar het wijkteam SDW van de eenheid OR van de gemeente Dalfsen.
Tot slot wordt in 2021 verder gewerkt aan de uitwerking en implementatie van nieuwe regelgeving rondom het tijdelijk detacheren van personen (PW).
Risico's
De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW-ers en –voor maximaal 2 jaar- voor inwoners die vanuit de Participatiewet via SDW worden gedetacheerd bij reguliere werkgevers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting wordt in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd.
Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt.
Op moment dat de begrote inleenvergoeding van de diverse werkgevers achterblijft bij de begroting, ontstaat een financieel risico. Dit komt ten laste van het budget Arbeidsparticipatie van de gemeente. Voor de SW-ers die bij SW bedrijf Larcom gedetacheerd zijn geldt dat dit inleenrisico is afgedekt middels de eind 2020 afgesloten concessieovereenkomst. Een dergelijke constructie is juridisch bij Tiem niet mogelijk gezien de organisatiestructuur en verwevenheid met de gemeente Zwolle. - Verbonden partij Stichting Administratiekantoor Dataland
Naam
Stichting Administratiekantoor Dataland
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
422.077
816.678
n.n.b.
Vreemd vermogen
476.952
347.232
n.n.b.
Resultaat
309.764
394.601
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Beleidsvoornemens
Door de komst van de verschillende geo-basisregistraties zijn vele basisgegevens als open data voor een ieder beschikbaar. Hierdoor heeft Dataland als verstrekker van objectgegevens voor gemeenten geen bestaansrecht meer, en is besloten om de overige taken van Dataland onder te brengen bij het Kadaster en de VNG (o.a. aanbieden van cursussen en het secretariaat van de kennisbank (Gemeentelijk Geo Beraad)).
Ontwikkelingen
Door het bestuur van de vennootschap is in 2019 het besluit genomen tot een overname en afbouw van haar activiteiten. Dit besluit is tevens door de certificaathouders van de vennootschap goedgekeurd. Het bestuur heeft uitgesproken de activiteiten uiterlijk eind december 2021 of zoveel mogelijk eerder te hebben overgedragen of hebben afgebouwd. Hierna zal de vennootschap worden geliquideerd. De verwachting is dat de onderneming met de toekomstige kasstromen deze beëindiging uit eigen middelen kan financieren. De verschillende activiteiten die Dataland uitvoert op het gebied van cursussen en de kennisbank (Gemeentelijk Geo Beraad) zullen worden overgedragen aan het Kadaster en de VNG.
Risico's
Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag.
Naamloze Vennootschap
- Verbonden partij N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naamloze Vennootschap
Naam
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 4.887 mln
€ 5.097 mln
€ 5.062 mln
Vreemd vermogen
€ 144.802 mln
€ 155.262 mln
€ 143.995 mln
Resultaat
€ 163 mln
€ 221 mln
€ 236 mln
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Ontwikkelingen
In 2020 heeft de ECB aan kredietinstellingen die onder haar toezicht staan tot tweemaal toe een dringende aanbeveling gedaan om dividenduitkeringen over 2019 op te schorten of geheel te schrappen. De RvC en RvB hebben deze aanbevelingen in eerste instantie overgenomen maar bleven ook zoeken naar mogelijkheden om dit dividend alsnog op een later tijdstip uit te keren. Dit was ook de uitdrukkelijke intentie van de RvC en de RvB om het dividend na 31 december 2020 uit te keren. Begin februari 2021 heeft de BNG aangegeven een deel van het goedgekeurde dividend over 2019 in maart 2021 uit te keren. Dit is ook gebeurd. In oktober 2021 is alsnog het resterende dividendbedrag 2019 en het dividendbedrag over 2020 uitgekeerd.
In 2021 heeft BNG Bank als gevolg van een procesmatige fout niet tijdig voldaan aan een rapportageverplichting om in aanmerking te komen voor de extra rentekorting van 0,5% op de ‘Targeted Longer-Term Refinancing Operation’ (TLTRO). Hierdoor is deze korting over het eerste tijdvak (24 juni 2020 t/m 23 juni 2021) niet aan BNG Bank toegekend.
BNG Bank vond echter dat haar klanten hier geen negatieve gevolgen van mochten ondervinden. Zij behielden de gunstige tarieven die hen in het kader van de TLTRO al waren verstrekt. Het niet toegekende bedrag is in de jaarrekening 2021 ten laste gebracht van het renteresultaat. BNG Bank vond echter dat de dividenduitkering aan aandeelhouders hierdoor niet mag worden geraakt. De bank heeft daarom in het dividendvoorstel over 2021 aangegeven de niet toegekende korting te willen compenseren.
BNG Bank betreurt dat zij een fout heeft gemaakt waardoor de extra rentekorting niet is toegekend. Dit ondanks het feit dat de bank materieel wel voldoet aan de criteria voor toekenning. Zij is dan ook van mening dat het niet toekennen van de extra korting niet in verhouding staat tot de gemaakte fout. BNG Bank spant zich dan ook tot het uiterste in om in gesprek met de Nederlandse Bank om tot een proportionele uitkomst te komen die recht doet aan de bedoeling van de TLTRO en het feit dat BNG Bank materieel aan de voorwaarden voor toekenning voldoet. Of de extra rentekorting daarmee alsnog beschikbaar komt voor BNG Bank ten behoeve van aanwending voor de publieke sector, is echter niet zeker.Risico's
Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. De gemeente Dalfsen heeft met 33.735 aandelen 0,0606% aandelen BNG.
- Verbonden partij Vitens N. V.
Naam
Vitens N. V.
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 533,3 mln
€ 559,2 mln.
€ 600,3 mln.
Vreemd vermogen
€ 1.293 mln
€ 1.340,1 mln.
€ 1.387,8 mln.
Resultaat
€ 41,4 mln
€ 23,9 mln.
€ 19,4 mln.
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
Vitens wil een bijdrage leveren aan het verlagen van de maatschappelijke kosten en dit is verankerd in de continuïteitsdoelstelling en strategie van Vitens. Het beleid is gebaseerd op een drietal lijnen: zo laag en stabiel mogelijke tarieven, continuïteit van de onderneming (solvabiliteit > 30%) en dividend (maximaal 50% van het netto resultaat). De doelstelling, die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld om de solvabiliteit op een minimumniveau van 30% te laten uitkomen geldt nog steeds. In het financiële beleid is het versterken van de solvabiliteit als eerste prioriteit opgenomen.
In het voorjaar van 2017 is een vernieuwde strategie vastgesteld voor de periode 2018-2020. Deze is vastgelegd in het strategisch document: ‘Samen in beweging voor mens en leefomgeving’. Alles wat Vitens doet, komt voort uit onderstaande strategische agenda’s:- 24/7 betrouwbaar en betaalbaar;
- Vitenser sterk in je werk;
- Meer gemak voor de klant;
- Voldoende beschikbare schone bronnen.
Ontwikkelingen
In de Aandeelhoudersvergadering van 12 juni 2019 is besloten tot een herziening van het financieel beleid met ingang van 2020. Dit vanwege de ontwikkelingen van een verhoogd investeringsniveau en daardoor een toename van rentedragende schulden. Het beleid doet recht aan vigerende wet- en regelgeving compliance), het belang van de klant en aandeelhouders en is realistisch voor Vitens. Het wordt van kracht vanaf 2020.
Het financiële beleid kent de volgende elementen:- Continuïteit: De solvabiliteit is vastgesteld op een eigen vermogen minimaal gelijk aan 30% van het balanstotaal en de omvang van de rentedragende schulden is gelijk of lager dan het voorgaande jaar.
- Tarieven: Vitens streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven, onder voorwaarde dat aan de continuïteitsdoelstelling en vigerende wet- en regelgeving wordt voldaan. Uitgangspunt hierbij is een bedrijfsresultaat (EBIT) dat jaarlijks wordt begroot op het niveau van het vastgestelde maximaal toegestane WACC-percentage.
- Dividend: Het dividend wordt gerelateerd aan het nettoresultaat en bedraagt maximaal 50% van het nettoresultaat. Rand voorwaardelijk hierbij is de continuïteitsdoelstelling (minimum van 30% solvabiliteit).
Doordat de solvabiliteit bij de jaarrekening 2020 lager was dan 30% (29,4%) is er over 2020 (te ontvangen in 2021) geen dividend uitgekeerd door Vitens.
Vitens is zich bewust van het belang van dividend voor haar aandeelhouders. Ze zullen dan ook samen met haar aandeelhouders met kracht de lobby voor aanpassing van de WACC voortzetten. Een aangepaste systematiek van de WACC moet leiden tot een versterking van het eigen vermogen en gezonde financiële ratio’s waardoor weer ruimte ontstaat om dividend uit te keren.In 2021 is de achtergestelde lening aan Vitens geheel afgelost.
Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd.
Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt op basis van het huidige beleid maximaal 50% van het netto resultaat.De gemeente Dalfsen heeft 0,55% van de aandelen Vitens.
- Verbonden partij Wadinko N. V.
Naam
Wadinko N. V.
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 68,9 mln
€ 65,5 mln.
€ 74,1 mln.
Vreemd vermogen
€ 1,6 mln
€ 5,4 mln.
€ 6,9 mln.
Resultaat
€ 2,1 mln
- € 3,4 mln.
€ 8,6 mln.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na. Wadinko richt zich bij voorkeur op de maakindustrie en zakelijke dienstverlening. Het doel is maximaal 2-3 nieuwe participaties en 1 - 2 exits per jaar. Om de groeiambitie te realiseren zal de initiële investering per participatie stijgen. Daarnaast wil men meer investeren in bestaande participaties om groei en innovatie te ondersteunen. De innovatie en samenwerking tussen bedrijven en derden wordt gestimuleerd en daarvoor wordt ook geld gereserveerd.
Ontwikkelingen
Wadinko wil de komende jaren het huidige beleid continueren met (licht) accentverschuivingen.
- Groei, innovatie en maatschappelijke verantwoord ondernemen bevorderen. - - De human capital agenda zetten ze versterkt door voor betere
organisatieontwikkeling.
- Samenwerken in de regio stimuleren
- Versterken van de Wadinko ‘infrastructuur’
- Nieuwe participatie meer beoordelen op hun bijdragenaan de Sustainable -
Development Goals van de VN
- Met de lening van de provincie is extra risicokapitaal beschikbaar.Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar.
- Verbonden partij Enexis Holding N. V.
Naam
Enexis Holding N. V.
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 4.112 mln
€ 4.116 mln.
€ 4.241 mln.
Vreemd vermogen
€ 4.146 mln
€ 4.635 mln.
€ 5.154 mln.
Resultaat
€ 210 mln
€ 108 mln.
€ 199 mln.
Gemeentelijke bijdrage
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.
Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:- Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
- Betrouwbare energievoorziening;
- Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
- Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
- Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.
Ontwikkelingen
In 2022 wordt het strategisch beleid geactualiseerd (AVA april 2022). Enexis stelt zichzelf de volgende missie: ‘Wij brengen mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen we door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie en infrastructuur. Zo houden we de energietransitie haalbaar en betaalbaar.’
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformaties.De energietransitie leidt tot grote investeringen in het net. De missie en opgave heeft dan ook grote gevolgen voor de financiële positie van Enexis. Ook dat komt aan de orde in het strategisch beleid.
Het financieel beleid bij het strategisch plan heeft als uitgangspunt dat Enexis financieel solide blijft en tenminste een A credit-rating behoudt.
Enexis is met haar aandeelhouders in gesprek over de gevolgen van de strategie en investeringen voor het financieel beleid (waaronder het dividendbeleid, de mogelijke verkoop van Fudura en mogelijke participatie door het Rijk).
De voorgestelde dividenduitkering is voor 2021 gebaseerd op 50% van de winst uit gewone bedrijfsvoering na belastingen en wordt als exact bedrag naar rato van het aantal aandelen uitgekeerd aan de aandeelhouders. De voor 2021 voorgestelde dividenduitkering bedraagt € 0,66 per aandeel (2020: € 0,50 per aandeel). De voorgestelde dividenduitkering bedraagt € 99 miljoen; dientengevolge bedraagt de reservering ten gunste van de algemene reserve € 100 miljoen.Risico's
Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico is echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment de lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. De gemeente Dalfsen heeft met 64.662 aandelen een belang van 0,0433% belang in Enexis.
- Verbonden partij N. V. ROVA Gemeenten
Naam
N. V. ROVA Gemeenten
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 33.642.000
€ 38.966.000
€ 40.320.000
Vreemd vermogen
€ 61.391.000
€ 53.383.000
€ 58.840.000
Resultaat
€ 4.964.000
€ 5.057.000
€ 5.133.000
Gemeentelijke bijdrage
€ 2.084.113
€ 2.023.633
€ 2.003.300
Bron
Jaarverslag 2021
Beleidsvoornemens
ROVA heeft een nieuw strategiedocument vastgesteld voor de periode 2020 tot 2025. Missie: “ROVA werkt als maatschappelijke onderneming
samen met gemeenten en inwoners aan een mooie en schone leefomgeving, nu en in de toekomst.”Ontwikkelingen
Strategische doelen 2025
1. Minder verspilling van natuurlijke grondstoffen
2. Betere verwaarding van ingezamelde afvalstoffen
3. Optimalisatie van inzamelsystemen
4. Hogere klanttevredenheid
5. Duurzamere bedrijfsvoeringHet hergebruik van grondstoffen bevinden zich op een kantelpunt. Natuurlijke bronnen raken op en hergebruik van grondstoffen is nog in ontwikkeling. Hierdoor ontstaat onrust op de markt met bijvoorbeeld discussies over PMD, GFT, textiel en oud papier. Deze ontwikkelingen zijn ook actueel in onze regio.
Risico's
De gemeente loopt de volgende risico's:
- Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA.
- Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot.
- Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
De gemeente heeft met 360 aandelen 3,28% van het aandelenbezit van ROVA in haar bezit.
Besloten Vennootschap
- Verbonden partij CSV Amsterdam B. V.
Besloten Vennootschap
Naam
CSV Amsterdam B. V.
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 451.905
€ 392.593
€ 312.379
Vreemd vermogen
€ 83.583
€ 27.162
€ 22.664
Resultaat
-/- € 294.085
€ 172.219
-/- € 42.665
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Opgave CVS Amsterdam BV
Beleidsvoornemens
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie Zuid B.V., in overleg met de aandeeelhouderscommissie het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenheffing. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of voortijdige beëindiging hiervan (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Ontwikkelingen
Bij de verkoop van de aandelen Essent in 2014 is overeengekomen, om een deel van de verkoopprijs niet direct uit te betalen aan de verkopende aandeelhouders, maar te reserveren voor mogelijke claims. CSV Amsterdam B.V. is hiermee belast.
Op 20 april 2020 heeft CSV Amsterdam B.V. een vaststellingsovereenkomst ondertekend waarin een minnelijke schikking is getroffen voor de afwikkeling van alle geschillen. in februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbealsting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met de aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.Begin maart 2021 werd via de media bekend dat er misbruik had plaatgevonden van de Escrow-rekening die onder beheer werd gehouden door advocatenkantoor Pels Rijcken. Op dinsdag 9 maart heeft Pels Rijcken CSV formeel schriftelijk op de hoogte gebracht van voornoemd misbruik. Inmiddels hebben Pels Rijcken en CSV overeenstemming bereikt over de vergoeding van de financiële schade die CSV hierdoor heeft geleden. Pels Rijcken heeft op 13 juli 2021 de totale financiële vergoeding van € 75.122 aan CSV betaald. Daarmee is de zaak verder afgesloten.
Risico's
Het aandeel van de gemeente Dalfsen is zeer beperkt. Dalfsen bezit slechts 0,0432% van de aandelen wat neerkomt op een bedrag van € 23,76. Het risico is dus verwaarloosbaar.
- Verbonden partij Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam
Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 1.589.543
€ 1.569.395
€ 1.532.074
Vreemd vermogen
€ 455.015
€ 19.533
€ 6.925
Resultaat
-/- € 15.402
-/- € 20.148
-/- € 37.321
Gemeentelijke bijdrage
Bron
Jaarrekening 2021
Beleidsvoornemens
n.v.t.
Ontwikkelingen
Het General Escrow fonds is in juni 2016 geliquideerd en als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden. Het doel is dat de vennootschap in 2022 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risico's
Het aandelenbelang voor Dalfsen is 0,0432% en daarmee is het financiële risico zeer gering en beperkt tot de hoogte van dit aandelenbelang.
Vereniging
- Verbonden partij Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Vereniging
Naam
Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG)
Website
https://vng.nl/
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 64.627.000
€ 62.377.000
n.n.b
Vreemd vermogen
€ 73.507.000
€ 90.080.000
n.n.b
Resultaat
-/- € 1.174.000
- € 16.000
n.n.b
Gemeentelijke bijdrage
€ 41.810
€ 43.497
€ 45.487
Bron
Besluitvorming ALV 2021
Beleidsvoornemens
Samen werken aan een krachtige lokale overheid en het vormen van een sterk netwerk voor kennisontwikkeling en onderlinge kennisdeling, waarin met elkaar én met andere partijen wordt samengewerkt aan verbetering van de gemeentelijke uitvoering en dienstverlening en de grote maatschappelijke en bestuurlijke opgaven die op de gemeenten afkomen.
Ontwikkelingen
Het jaarlijks opstellen van een uitvoeringsagenda met daarin de aandachtspunten voor het komende kalenderjaar.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Naam
Vereniging van Gemeenten Aandeelhouders binnen Noord Nederland (VEGANN)
Website
Financiële gegevens
2019
2020
2021
Eigen vermogen
€ 28.593
€ 28.563
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.n.b.
Resultaat
-/- € 522
€ 9.561
n.n.b.
Gemeentelijke bijdrage
€ 0
€ 686
Bron
Beleidsvoornemens
Naast het behartigen van de gemeentelijke financiële belangen van de Noordelijke gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun aandeelhouderschap in de te ’s Hertogenbosch gevestigde naamloze vennootschap “Enexis Holding N.V zoals dividend beleid, het behartigen van de gemeentelijke belangen bij energietransitie en vraag van Enexis voor versterken eigen vermogen.
Ontwikkelingen
Zie beleidsvoornemens.
Risico's
Beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.