In deze leeswijzer beschrijven wij voor u de opbouw van de jaarrekening 2021.
Hoofdstuk 1:
De bestuurlijke samenvatting. Hierin wordt op hoofdlijnen het resultaat over 2021 verklaard en de beleidsmatige verantwoording gegeven.
Hoofdstuk 2:
Per programma wordt aangegeven welke prestaties we hebben gerealiseerd en welke niet.
Wanneer er nog acties uit voorgaande jaren open stonden dan wordt hier een update over gegeven.
Net als in de 1ste en 2de bestuursrapportage maken we ook bij de jaarrekening gebruik van het stoplichtmodel.
● | prestatie is volledig gerealiseerd. Deze prestaties worden niet nader toegelicht |
---|---|
● | prestatie is niet of gedeeltelijk gerealiseerd. Deze prestaties zijn voorzien van een toelichting. |
Voor een prestatie die in enkele jaren gerealiseerd wordt, komt het voor dat deze nog niet is afgerond, maar voor het jaar 2021 wel gerealiseerd (dus groen) is.
Onder het kopje ‘Wat heeft het gekost?’ wordt een tabel gepresenteerd met de financiële resultaten over het jaar 2021. In hoofdstuk 5 geven we een uitgebreide verschillenanalyse per programma vergezeld door verschillende financiële tabellen en grafieken. Onder programma 1, in hoofdstuk 5, is een centrale toelichting op de personeelslasten opgenomen. Deze verschillen worden binnen de andere programma’s daarom niet toegelicht. Daardoor, en doordat we werken met afrondingen op 1.000-tallen kunnen zich verschillen voordoen in de presentaties per programma.
Per programma zijn ook de verplichte kengetallen opgenomen. Hierbij zijn de meest recente gegevens opgenomen die via www.Waarstaatjegemeente.nl worden gepubliceerd.
Hoofdstuk 3:
In hoofdstuk 3 is, naast de voorgeschreven paragrafen in het ‘Besluit Begroting en Verantwoording gemeenten en provincies’ (BBV), ook de paragraaf duurzaamheid opgenomen. De paragrafen bevatten een dwarsdoorsnede door alle programma's van het jaarverslag, waarbij wordt ingegaan op de relevante beleids- en beheeraspecten. Er wordt aangesloten bij de opzet van de paragrafen in de programmabegroting 2021 - 2024.
Vanaf hoofdstuk 4 begint de jaarrekening. Dit is het onderdeel waarop de accountant toetst. De controleverklaring van de accountant wordt u separaat toegezonden.
Hoofdstuk 4:
Dit hoofdstuk bevat de balans en een toelichting hierop inclusief reserves en voorzieningen.
Hoofdstuk 5:
In dit hoofdstuk vindt u onder meer het overzicht baten en lasten, verschillenanalyses per programma, incidentele baten en lasten, overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld, onvoorzien en algemene dekkingsmiddelen. Dit alles, waar nodig, aangevuld met een toelichting.
Het gerealiseerde resultaat (dus na verrekening met eventuele reserves) is in feite het ‘echte’ saldo van een programma. Om vooral op hoofdlijnen te rapporteren lichten we per beleidsveld alleen de verschillen, voor zowel de baten als de lasten, groter dan € 50.000 toe. De totale afwijking komt niet altijd exact overeen met de toegelichte afwijking. Het verschil tussen de toegelichte- en totale afwijking is niet groot en kan worden uitgelegd als overige afwijking.
Daarnaast zijn hier de verplichte onderdelen Wet normering topinkomens, Single information Single audit (SiSa)verantwoordingen het overzicht van de gerealiseerde baten en lasten per taakveld opgenomen.
Hoofdstuk 6:
In het laatste hoofdstuk zijn de bijlagen opgenomen. De bijlagen bestaan onder andere uit de kerngegevens en voortgang op de investeringen. Naast de gebruikelijke bijlagen is een bijlage opgenomen waarin wordt ingegaan op de financiële effecten van de coronapandemie voor de jaarrekening 2021. Op verzoek van uw raad zijn de beleidsindicatoren ook meerjarig inzichtelijk gemaakt en is ook een overzicht subsidies die de gemeente Dalfsen in 2021 heeft ontvangen opgenomen.